اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

فارس از مناطق سیل‌زده گلستان گزارش می‎دهد

سیل کابوس‎های شبانه ترکمن‎صحرا / زندگی روستاهای رنج‌دیده از بی‎آبی را سیل برد

وجود شایعه شکاف در سدهای استان گلستان ترک بی‎اعتمادی را در ذهن برخی از مردمان حاشیه سدهای گلستان ایجاد کرده و این امر شرایط را برای امدادرسانی‎ به مناطق سیل زده سخت‎تر می‎کند.

سیل کابوس‎های شبانه ترکمن‎صحرا / زندگی روستاهای رنج‌دیده از بی‎آبی را سیل برد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، زمستان در آخرین شب‎ها خود از بهار ترکمن‌صحرا انتقام گرفت و هوای سرد زمستان، چاشنی دردهای شب عید مردم ترکمن‎ استان گلستان شد.

 تمام سین‌های سفره  عید ترکمن‎های دوست‎داشتنی گلستان را  سیل برد و در این شرایط، تلخی به جای شیرینی بر کام کودکان ترکمن در سال نو نشست. 

ساکنین مرزنشینی که در ماه‎های تابستان با مشکل کمبود شدید و قحطی آب روبه‎رو بودند امروز تصور اینکه آب تمام زندگی‌شان را ببرد را نمی‎کردند و بحران سیل این مردم دوست‌داشتنی را یا در روزهای نخست روانه چادرهای امدادی هلال‎احمر کرد یا بخش دیگر را به منزل دوستان و آشنایان برای نجات از خطر آبگرفتگی سکونت داد.

در چنین شرایط و مصیبت دیدن بخشی از مردم نجیب استان گلستان باز همگان شاهد هستند برخی از فعالان فضاهای مجازی برای بیشتر دیده شدن و افزایش ممبر، سیل گلستان را ملعبه دستان خود برای طنزپردازی و یا شایعه‎سازی برای نیات ‎پلید خود قرار دادند، اما غافل از اینکه این ماجراجویی‎های فضای مجازی برای مردان و زنان ترکمن آسایش زندگی آن‌هم در شب عید نوروز نمی‎شود، شاید این خانواده‌ها هم در منازل گرم و در کنار فرزندان خود نشسته بودند با لذت بیشتری حواشی فضای مجازی را دنبال می‌کردند.

آن چیزی که امروز شاید بتواند به آلام و دردهای بی‎شمار این روزهای مردم ترکمن‎صحرا که گرفتار سیل شدند مرهم باشد کمک‎های مردمی و تلاش بیشتر دستگاه‌های دولتی به همراه بسیج امکانات کشوری و استانی برای گشایش مشکلات مردم این منطقه است.

با تمام تلاش‎های انجام‌شده در این چند روز هنوز برق 40 روستا، آب 50 روستا و همچنین ارتباط مخابراتی 80 روستا در استان گلستان با مشکل روبه‎رو است و برآوردها بیانگر آن است که 32 هزار حادثه‌دیده در سیل گلستان وجود دارد.

* کمک‌های مجازی که تنها به گوش سیل زدگان می‌رسد

گرچه در فضای مجازی و از برخی رسانه‎ها خبرهای کمک و امداد به گوش گرفتار شدگان سیل در استان گلستان می‎رسد ولی براساس گزارش‎های میدانی خبرنگار ما میزان این کمک‎ها در وسعت حادثه همخوانی ندارد و حتی برخی روستاها مانند «قرنجیک‎پورامان» از طریق رسانه‎ها نسبت به دادخواهی و کمک اقدام کردند و این در حالی است که برخی مسؤولان اتاق بحران در زاویه با رسانه‎ها به کار خود ادامه می‎دهند.

همان‌طور که پیش‎بینی می‎شد آب رهاسازی شده از سدهای شرق استان به مناطق شهرستان آق‎قلا رسید و این مهم منجر به آن شد که بنا به گفته معاون عمرانی استانداری گلستان 9 روستا شهرستان آق‎قلا زیرآب برود البته پیش‌ از این اهالی این روستاها به نقاط امن منتقل‌شده بودند.

سیل گلستان و بحران ناشی از آن منجر به آن شد که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به نمایندگی از مقام معظم رهبری در مناطق سیل‌زده استان حضور یابد و از نزدیک شاهد مشکلات و دغدغه‎های مردم سیل‌زده استان گلستان باشد.

تلاش همه‌جانبه برای کاهش مخاطرات و خسارت‎های ناشی از سیل در استان گلستان ادامه دارد ولی برخی کاستی‎ها و مشکلات نیز در این مناطق به چشم می‎خورد بر این اساس با برخی از ساکنان منطق سیل‎زده گفت‎وگو کردیم و درخواست‎ها و گلایه‎های آنها را شنیدیم.

*شایعات فضای مجازی مردم منطقه سیل زده را نگران می‌کند

قادر کر یکی از ساکنان منطقه گمیشان به ما می‎گوید تقریباً سه روز است که این محله که در نزدیکی گرگانرود و ورودی شهر گمیشان  قرار دارد دچار آبگرفتگی شده است و مردم از شرایط به وجود آمده و برخی شایعات در فضای مجازی دل‌نگران هستند.

در شهرستان گنبدکاووس نیز برخی مردم از شرایط به وجود آمده گله‎مند هستند و انتقاد دارند تعداد مکان‎های مناسبی برای اسکان افرادی که دچار آبگرفتگی می‎شوند کم است.

البته با توجه به اینکه مردم شاهد رفع تدریجی آبگرفتگی در ورودی شمالی گنبدکاووس و حوالی پل «آخوند آباد» هستند مردم این شهر احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند و کابوس‌های شبانه آنها از خطرات ناشی از سیل کاهش یافته است.

از سویی با توجه به اینکه آبگرفتگی در معابر هنوز در برخی از روستاها و شهرهای استان وجود دارد مشکلات امدادرسانی و خدمات به ساکنان سخت‎تر شده و مسؤولان ابراز امیدواری می‎کنند که با کاهش میزان سطح آب شرایط امدادرسانی تسهیل خواهد شد.

در آق‎قلا که مسیر دسترسی خود را به گنبدکاووس به دلیل سیلاب ازدست‌داده برخی از ساکنان با مشکل انتقال اسباب و اثاثیه منزل روبه‎رو هستند و به دلیل کمبود میزان وسایل سنگین مانند تراکتور هزینه حمل اسباب منازل از سوی برخی سودجویان تا مبلغ 250 هزار تومان عنوان شده به نظر می‎رسد که با گسیل خودروهای سنگین دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی حتی از استان‌های مجاز به این مناطق می‎توانست بخشی از دغدغه‌های مردم را با توجه به اینکه پیش‎بینی می‎شد که آق‎قلا نیز دچار آبگرفتگی شود، کاهش داد.

برخی ساکنان اطراف سد وشمگیر نیز از خطر وقوع شکسته شدن سد دل‌نگران هستند و حتی برخی از ساکنان شهر «انبارآلوم» نسبت به تخلیه منازل خود اقدام کردند.

وجود شایعه شکاف در سدهای استان گلستان ترک بی‎اعتمادی را در ذهن برخی از مردمان روستاهای حاشیه‎ای این سدها ایجاد کرده و این حواشی شرایط را برای امدادرسانی‎ها سخت‎تر کرده است.

حضور شهردار گنبدکاووس با کت‌وشلوار و خودروی شاسی‌بلند در شهر شرایط بحرانی و بی‎تفاوتی برخی از مسؤولان استان و کشور نسبت به موضوع سیل و آب‌گرفتگی منازل مردم ترکمن‎صحرا منجر به واکنش تند فرهاد قائمی بازیکن تیم ملی والیبال البته با لحنی خارج از عرف در پست اینستاگرامی شد.

*گلایه از برگزاری جشن نوروزی در مناطق سیل‌زده

برخی مردم نیز از برگزاری جشن‎های خیابانی در گنبدکاووس با توجه به اینکه بخشی از مردم در شب عید دچار خسارت واحدهای مسکونی شدند گلایه‎مند هستند و بیان کردند که مسبب وضعیت دردناک مردم آق‎قلا و ترکمن‎صحرا چه کسی است و مسؤولان باید پاسخگو باشند که آیا تنها قدرت قهریه طبیعت منجر به این مهم شده و یا اینکه در مدیریت سدها نیز با توجه به پیش‎بینی‎هایی که انجام‌شده بود، کوتاهی شده است.

گرچه در این شرایط بسیاری از مسؤولان به‌ویژه در استان گلستان مشغول به فعالیت‎های امدادرسانی هستند ولی برخی از مردم خیر استان نیز بی‎تفاوت ننشسته و با راه‎اندازی کمپ‌های جمع‎آوری کمک‎های مردمی برای سیل‎زدگان استان گلستان اقدام کردند و به نظر می‎رسد ساماندهی این کمپ‎ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

در این مسیر سازمان اوقاف و امور خیریه استان گلستان نیز با پخت و توزیع غذا بین سیل‌زدگان کمک‎هایی را انجام داده ولی همان‌طور که حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده مقام معظم رهبری به مناطق سیل‌زده گلستان عنوان کرد رساندن کمک در اسرع وقت به سیل‌زدگان باید در دستور کار قرار گیرد.

قطعاً برآوردها کارشناسی برای پرداخت خسارات ناشی از سیل انجام خواهد شد ولی در این شرایط مسؤولان می‎توانستند از ظرفیت تمام مساجد سطح استان گلستان برای اسکان موقت سیل‎زدگان نیز بهره می‎جستند.

===============

گزارش از: داود خاندوزی

===============

انتهای پیام/83015

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول